Om Luda hundskola

Luda hundskola ägs och drivs av mig, Kenneth Törnquist.

Jag har jobbat som hundinstruktör på heltid i över 30 år. I arbetet har jag fått erfarenhet av många olika hundraser och såklart deras ägare.

Jag har utbildats inom Rikskriminalpolisens Polishundtjänst där jag genomgått följande utbildningar: utbildningsmetodik, pedagogik och ledarskap, lagstiftning gällande hundars skötsel och vård, mentaltest och lämplighetstest, dressyrlära (fältdressyr och skyddsdressyr). Se utbildningsbevis!

I Svenska Brukshundklubbens regi har jag bland annat ansvarat för utbildning av instruktörer, domare och figuranter.

Som bruksprovsdomare dömer jag alla klasser, där jag även haft förmånen att döma några SM.

Mitt eget tävlande har lett till 30 cert genom åren och deltagande i 3 SM. Med min senaste tävlingshund tävlade jag jag i elit spår och högre sök (2022) med svensk Bruksprovschampion Seb av Midälvaland.

Min filosofi när det gäller träning av hundar är att anpassa inlärningen till varje hunds unika förmåga. Det gör man bäst genom att först lära känna hundens mentala status och utifrån den anpassa inlärningen till individen. Det gäller både för fostran i vardagssituationer och för mer avancerad inlärning.